Трактор МТЗ-80 - це одна з найпоширеніших сільськогосподарських машин у країнах колишнього СРСР. Випуск агрегату почався понад 40 років тому і продовжується досі. Змінилася лише назва: сьогодні вона більш відома як «Білорус-80».
Ця машина має високі технічні характеристики і широку сферу застосування. До цього дня вона повністю задовольняє потреби сільського господарства, використовується як приватна власність та в комерційних цілях.
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ МТЗ-80
МТЗ-80 був стратегічно важливою машиною сільського господарства СРСР. Наказ про її розробку затвердили на найвищому рівні у Раді міністрів.
Для здешевлення розробки та відмови від повної зміни виробничої бази за основу новинки було взято модель МТЗ-50. Прототип машини був представлений у 1970-му році, у 1972-му успішно пройдено всі випробування, а за два роки почалося масове виробництво. Уніфікація МТЗ-80 порівняно з попередньою машиною становила близько 70%.
ОПИС ОСНОВНИХ ТЕХНІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ТРАКТОРА МТЗ-80
МТЗ-80 має потужність 75-80 л. с. Всі машини, що випускаються, і їх модифікації - задньопривідні. Цей трактор є однією з найуніверсальніших машин на пострадянському просторі: ще 1974 року для нього було затверджено список із понад 200 допущених до використання додаткових знарядь та пристроїв.
Двигун Д-240 був розроблений на тому самому заводі і знаходиться у масовому виробництві. Він є чотиритактним чотирициліндровим силовим агрегатом із загальним об'ємом всіх циліндрів 4,75 літра, має підлозі розділеною камерою згоряння.
Деякі моделі оснащуються передпусковим підігрівачем, який корисний під час використання машини взимку. Охолодження двигуна – рідинне. Запуск здійснюється за допомогою стартера або допоміжного пускового двигуна ПД-10 (10 л. с.). Витрата палива при максимальній завантаженості силового агрегату становить 242 г/кВт * год, або близько 13 літрів на годину.
Трактори МТЗ-80 оснащуються лише механічною дев'ятиступінчастою коробкою передач. Це комплектуюче є двома діапазонним і оснащується знижувальним редуктором. Завдяки цьому машина може пересуватися вперед на 18 швидкостях, а назад на 4. Зчеплення засноване на однодисковій сухій муфті. Діапазон швидкостей МТЗ-80 - 1,89-33,4 км/год. Деякі машини, випущені після 1985 року, мають гідрокеровану КПП з можливістю перемикання під навантаженням, що дає можливість вибору будь-якої передачі без залучення муфти зчеплення.
Ходова частина оснащена гідроприводом кермового керування. Задній міст встановлений на жорсткій підвісці, передній - на твердій. Клеммові з'єднання дозволили реалізувати можливість безступінчастого регулювання задніх коліс. Передня колія регулюється східчасто з кроком 10 см.
У тракторі створено 4 гальмівні системи: стоянкова, робоча, допоміжна та запасна. Перша гарантує стійкість машини на схилах. Друга відповідає за уповільнення та повну зупинку. Допоміжна система призначена для підтримки заданої швидкості під час руху вгору схилом. Запасні гальма спрацьовують, якщо основний робочий орган вийшов із ладу.
Застосування МТЗ-80
Спочатку трактор був призначений для сільськогосподарських робіт, але його невибагливість в обслуговуванні та високі технічні характеристики зумовили популяризацію та інших сферах. Сьогодні машини даної моделі використовуються не тільки в сільському господарстві, а й у лісозаготівельній промисловості, у будівельній сфері (є модифікації з бульдозерним обладнанням), для буксирування транспорту, перевезення різних виробів тощо.